tisdag 9 januari 2018

"Förbättra din tarmflora: vetenskap, tips och recept" av Michael Mosley

Förbättra din tarmflora: vetenskap, tips och recept av Dr Michael Mosley. Bokförlag: Bonnier Fakta. Läste boken som recensionsexemplar (inbunden).

"Förbättra din tarmflora – vetenskap, tips och recept

Den påverkar vårt humör, vår vikt och vårt immunförsvar. Tarmfloran styr vår hälsa mer än vi någonsin har kunnat ana. I den här boken avslöjar Michael Mosley den senaste forskningen om de fantastiska bakterierna som bor i våra magar och kommunicerar med såväl kroppen som hjärnan. Han förklarar hur de påverkar alltifrån våra känslor till risken att drabbas av övervikt och autoimmuna sjukdomar.

Vi får veta hur tarmfloran gör oss till de vi är, och hur vi bör äta och leva för att ta hand om våra vänner i magen på bästa sätt. Det här är högaktuellt i en tid när vi stoppar i oss mycket antibiotika och processad snabbmat som utarmar våra tarmfloror.

Michael Mosley är omtalad för att göra experiment på sig själv och även i den här boken har han testat ett antal dieter för att se vad de har för inverkan på vikten, blodsockret och tarmbiotan, det vill säga de goda magbakterierna.

Boken är inspirerande och peppande med massor av intressanta fakta och fallstudier. Men framförallt är det en praktisk guide med måltidsupplägg och ljuvliga recept med mycket kryddor, frukt och grönt för alla som vill optimera sin tarmflora för att bli lyckligare, hälsosammare och friskare."

Michael Mosley är läkare och vetenskapsjournalist på BBC (utnämnd till Medical Journalist of the Year i Storbritannien). En tidigare bok - har själv inte läst Mosleys tidigare böcker - är t.ex. ​5:2-dieten, med ett upplägg som sedan fick sådan genomslagskraft. Har inte fördjupat mig speciellt i 5:2-dieten, men förstår att många upplevt positiva hälsofördelar med det, gott så. Medicin med Mosley lär sen ha sänts som brittisk vetenskapsserie på SVT 2016, såg heller inte de programmen, men har ändå följt vad som diskuterats om det, efteråt.

Som vanligt tycks det väldigt olika, vilket förstås är helt i sin ordning även när det gäller kost och hälsa, eller kanske framförallt då? Åsikterna är många och inte sällan starka. Vissa är tvärsäkra och andra lämnar öppet för olika möjligheter då det rör sig om utfärdade kostråd vars effekter inte alltid är bevisade/säkerställda genom "randomiserade och kontrollerade prövningar", såsom man alltså skall kalla det.
Tror ändå - trots alla åsikter - att Mosleys entusiasm kring ny forskning kan leda till att fler blir inspirerade till att åstadkomma positiva livsstilsförändringar för bättre hälsa, kanske t.o.m. gör att en del hittar något som lindrar sjukdomssymtom (annat än endast genom medicinsk behandling). Då är det väl rätt okej? Anser så själv, och styrks även i den åsikten efter att nu läst Michael Mosleys senaste bok Förbättra din tarmflora. Därmed inte sagt att heller jag håller med om allting som framförs i boken, men det är inte det jag bedömer här. Tillhör ju den s.k. "breda allmänheten" och är ingen specialist på området, då blir det ju förstås under dessa förhållanden jag recenserar böcker som denna. Alltså: Må så vara att vetenskapen är populärvetenskaplig (NE: ..."information som gjorts lättfattlig genom enkel, underhållande stil, ofta färgad av entusiasm för ämnet."), men den skapar definitivt inspiration och nya tankar. Anser åtminstone från mitt perspektiv att detta är något bra.

Eftersom jag hängt med rätt flitigt de senaste åren då det gäller nyare forskningsrön och olika former av vetenskapliga studier kring kost/hälsa som framförts i böcker och media av olika slag, är allt i den här boken inte nyheter för mig, d.v.s. sådant jag tidigare inte kände till. Men för de flesta är det ju så, och läser jag boken på det viset är informationen om tarmbiotan lätt att ta till sig utan tidigare kunskap, ett stort plus tycker jag. Genom att lära oss mer om tarmbiotan och dess inverkan på vår hälsa är jag övertygad om att vi själva kan påverka en hel del problem som vi vill komma tillrätta med. Värdefullt då att det finns vetenskapsjournalister som Michael Mosley som har egna gedigna och relevanta kunskapsbakgrunder, samt dessutom äger förmågan att föra ut ny vetenskap till allmänheten på ett bra och ansvarsfullt sätt, med ett vuxet tilltal gentemot sina läsare.

Mina tankar kring bokens upplägg:

Ny kunskap skall absolut få komma alla till del, men för den skull bör man ju heller inte låta bli att granska den kritiskt mellan varven, det finns ju många intressen inblandade och alla reagerar ju inte lika på olika sorters kosthåll eller "dieter" (då inte enbart med tanke på eventuell sjukdomsproblematik), som så mycket annat. Ställer mig därför mycket positiv till den här bokens upplägg, där bokens andra del handlar om ett läkande program uppdelat i två faser; uteslutnings- och reparationsfas, samt återinföringsfas. Dessa beskrivs väl och uppmärksammar även på att anpassa individuellt på ett bra sätt, det påtalas att meningen är att det skall få gå långsamt och noggrant framåt. Mycket bra. Till bokens andra del hör även en hel del recept, menyförslag, en dagbok för matintag och symptom (samt noter och register).

"En varierad tarmflora är bland annat kopplat till: Viktnedgång, mindre sockersug, stabilare blodsocker, bättre immunförsvar, färre förkylningar, mer energi, bättre humör, minskad risk för diabetes typ 2, lägre risk för allergier, lägre risk att utveckla autoimmuna sjukdomar."

Bokens första del är förstås ändå den som intresserar mig allra mest. Här beskriver Mosley på ett underhållande sätt bl.a. om deltagandet i ett experiment som innebar att han skulle svälja en liten pillerformad kamera. Via sensorer kopplades denna till en skärm, där publik sen kunde följa kamerans väg genom mag-tarmkanalen. Visst är det otroligt? Längst den vägen får man ta del av fakta fördelad på ett intresseväckande sätt. I "tarmmikrobernas kungarike", tjocktarmen, ges en översikt av tarmfloran, några av de bakterier man kan finna där, vilken funktion de har, vilken sorts kostupplägg som befrämjar dem, m.m. Superspännande! Förutom de mikrober som bidrar till hälsa, nämns även de som kan skapa problem. När pillerkameran passerat hela vägen till sin slutdestination, tar ett kapitel vid som handlar om hur tarmfloran påverkar oss, och hur vi kan påverka/förändra den till fördel för vår hälsa.
I kapitlet "tarmfloradieten" beskrivs ingående olika livsmedel, ställer mig där jättepositiv till att vanlig mat förordas framför dyra kosttillskott i form av tabletter, kapslar, pulver, o.s.v. (helt enligt min mening!). För mig avlivades även en myt jag tidigare gått på angående olivoljan, d.v.s. att man inte ska värma upp den, där menar Mosley tvärtom att den är en av de mest stabila oljor man kan steka i, tror på det igen nu tills jag kanske nästa gång blir "bevisad" om motsatsen... inte lätt det här! Fibrer är ju sen en naturlig del när det kommer till grönsaker, här ges en god inblick i vad prebiotika - "gödningsämne" för tarmfloran - är (t.ex. inulin och resistent stärkelse) och i vilka livsmedel där det förekommer som rikligast. Såklart får man även en förklaring vad probiotika är (probiotiska livsmedel, som t.ex. surkål, yoghurt med levande bakteriekultur, ost, äppelcidervinäger, o.s.v.). Därpå följer mat att undvika, t.ex. socker, artificiella sötningsmedel, raffinerade/processade/förädlade livsmedel. Antibiotikans inte rakt igenom positiva effekter tas också upp.
Men allt vad gäller tarmfloran handlar ju heller inte bara om vad vi äter, utan hur, samt livsstilen i övrigt; där handlar det om t.ex. fasta, träning/motion, stress och sömn. Så avslutas den informativa första delen i boken Förbättra din tarmflora, en bok jag både varmt rekommenderar och ger mitt högsta betyg.

..."Tack vare en stor mängd ny forskning som kartlägger världen i mag-tarmkanalen får vi helt ny förståelse för hur kroppen fungerar.
   Förutom att tarmen tar upp energi ur maten vi äter, utgör den huvuddelen av vårt immunförsvar och producerar över två dussin hormoner som påverkar alltifrån aptiten till humöret.
   Dessutom älskar jag det faktum att ett mycket tunt lager "hjärna" ligger dolt djupt innanför tarmvävnaden. Det kallas för det enteriska nervsystemet och utgörs av samma slags celler - nervceller - som finns i hjärnan. Det finns över 100 miljoner nervceller i mag-tarmkanalen, lika många som i hjärnan på en katt. Men i stället för att bilda en enda stor klump - som hjärnan - är nervcellerna i mag-tarmkanalen utspridda i ett tunt nät som sträcker sig hela vägen från matstrupen till ändtarmen. Den här "andra hjärnan" räknar inte geometri och oroar sig inte över deklarationen, men den styr matsmältningen och lindrar tarmsmärtor.
   Uttrycket "magkänsla" speglar hur nära magen och hjärnan är sammanflätade."

(Inledning, sid. 9-10; Förbättra din tarmflora: vetenskap, tips och recept av Dr Michael Mosley)

Sammanfattningsvis: Intressant och underhållande bok som skänker massor av fascinerande kunskap på ett lättillgängligt sätt, samt ger god inspiration och bra tips för att uppnå våra olika individuella hälsomål. Tarmbiotan påverkar oss mer än vi tidigare någonsin trott, och vi kan påverka den på ett sätt som gynnar oss. Därför är det såklart värt mycket att man genom sådana här böcker kan få lära sig mer om hur vi kan förbättra vår tarmflora.

Tidigare blogginlägg om boken finns här.

Betyg: 5/5

Finns att köpa på:
BokusInbunden / E-bok
AdlibrisInbunden / E-bok
CdonInbunden


1 kommentar:

  1. Tack för bra info. Tarmflorans betydelse är ingen nyhet för mig heller, men jag har saknat bra fakta. Redan på 70-talet talades om tarmflorans betydelse inom hälsokoströrelsen. Jag har reumatism och konstaterade att fasta och magsjuka förbättrade reumatismen. Ingen läkare har kunnat förklara sambandet, men själv har jag alltid kopplat det till tarmen, men inte kunnat förstå sambandet. Nu ska jag köpa boken som verkar vara väldigt intressant.

    SvaraRadera

Ett särskilt tack till de som tar sig tid för att lämna en kommentar. :)